torsdag den 11. maj 2017

Tankemylder #10 - Ulønnet blogarbejde og anerkendelse


Jeg har længe overvejet, hvordan det her indlæg skulle formuleres. Det er ikke meningen, at jeg skal lyde bebrejdende eller være bitter, og jeg mener heller ikke nødvendigvis, at alle skal tjene penge på alt de frivilligt laver på deres blogs - det er bare strøtanker, og jeg vil meget gerne høre jeres tanker om emnet.

Så vidt jeg ved, så er der ikke rigtigt nogen bogbloggere, der ligefrem tjener penge på deres blogs. Mange modtager anmeldereksemplarer fra forlag og kvitterer så med en anmeldelse af disse. Men der er så meget mere i hele processen end blot at anmelde bogen. Før jeg når videre til mit tankemylder, vil jeg lige kort opridse nogle af de ting, jeg selv gør som blogger.

Processen:
1. Først og fremmest så skal bogen læses, den skal have den rette mængde tid for at blive slugt. Jeg er selv en langsom læser, så jeg lægger rigtig mange timer i at læse en bog.
2. Derefter skal tankerne vendes og drejes, og man skal sætte ord på sin oplevelse - man bliver nødt til at forholde sig kritisk til sin læseoplevelse, og læser derfor ikke kun bogen for nydelsens skyld. Det kan tage lidt tid at skrive anmeldelsen, men det er som regel ikke det, der tager mest tid for mig - dog skal ordene overvejes og gennemtænkes. Udtrykker jeg mig klart nok?
3. Så skal der også tages et flot billede til anmeldelsen (sådan har jeg det med mine anmeldelser i hvert fald, men det gælder selvfølgelig ikke for alle). Jeg vil gerne have at billedet passer til bogens forside, giver den en stemning eller passer til historien. Derfor kan jeg ikke 'bare' hurtigt lige tage et billede. Det tager tid - og derefter er der selvfølgelig lidt redigering af dem.
4. Når anmeldelsen så er klar, så skal det deles og spredes på de sociale medier. Jeg slår et opslag op på Facebook, hvor jeg linker til anmeldelsen og tagger forlaget i opslaget. Derudover lægger jeg et af billederne op på Instagram, og tagger også her både forfatter og forlag. Jeg hashtagger det, så det kan nå længere ud.

Det er en længere proces, der altså både skaber opmærksomhed på min egen blog, men også på forlaget og bøgerne derfra. Der ligger rigtig mange timers arbejde i det, og den eneste decideret 'løn' man får for dette er selve bogen. Nogle gange laver jeg også indlæg med anbefalinger eller lignende, og her kan jeg også nævne bøgerne igen og igen og endda tage nye billeder af dem. Så mange af bøgerne får ikke kun ét indlæg, men bliver nævnt flere gange.

Det har også fungeret rigtig godt for mig rigtig længe. Jeg er glad for bøgerne, for jeg ville jo selv have investeret i dem på det ene eller andet tidspunkt. Derudover giver det mig også mulighed for at læse bøger, jeg måske ville tøve med at købe selv, men som jeg måske ender med at elske. Mange af bøgerne ville jeg normalt have købt og læst på engelsk - men på den her måde promoverer jeg de danske oversættelser (og sætter fokus på disse), og det synes jeg også er vigtigt. 

Derudover har det også været fantastisk, når forlagene eller forfatterne har anerkendt ens arbejde. Når de deler ens anmeldelse eller billede på de sociale medier, eller når man sågar ender citeret bag på en bog. Nogle gange modtager man overraskelsespakker eller bliver inviteret med til forfatterarrangementer. Jeg bliver SÅ glad af den slags anerkendelse, og det gør virkelig det hele værd. Ikke nok med at jeg faktisk føler, at der bliver sat pris på mig, så hjælper de også med at sprede budskabet om mig og mit lille fristed.

Men når man så hører om, at nogle forlag ikke mener, at bloggere gør det store for salgstallene, og at de egentlig er temmelig ligegyldige, så bliver jeg en anelse frustreret. Det er helt fair, hvis de ikke synes, at det kan betale sig, men jeg synes bare også, at der er mange ting, de bør overveje i den proces. For det første så gør vi alt arbejdet gratis - med undtagelse af bogen/bøgerne. Vi får ikke løn for at anmelde bøger, som folk fra aviserne eller ugebladene gør - og bogbloggere vinder også større og større indpas. Jeg læste Kathrines gode indlæg om at være uprofessionel anmelder, og har fået lov at citere følgende fra indlægget, som beskriver det hele så perfekt:
"Forskellen på mig (og andre bogbloggere) i forhold til avisanmeldere (og lektører) er, at vi ikke får løn for det – jovist jeg får bøger, men hvis du dividerer det ud på hvad en bog koster og hvor lang tid det tager at læse en bog, overveje den, skrive anmeldelsen og tage billeder, så er det en pænt dårlig timeløn, selv hvis man skulle se det på den måde. Det vi til gengæld har til fælles (går jeg ud fra, jeg har aldrig arbejdet på en avis) er, at man ikke kan “købe” sig til en god anmeldelse – hverken hos bogbloggere eller aviser – selvom visse dagblade har fået det til at lyde sådan. Vi læser ikke for forlagenes skyld, vi læser for læsernes skyld. Og jeg har heller aldrig oplevet, at et forlag blev knotne over en anmeldelse og ikke ønskede at samarbejde længere. Når man sender en bog til en bogblogger, så mister man kontrollen over den – vi er 100% frivillige og selvom nogle forlag (gerne de større) er mere large med at sende bøger, så betyder det ingenting for hvor positiv jeg er overfor bøgerne – det kan til gengæld betyde, at de forlag som sender meget får langt mere eksponering på mine sociale medier – simpelthen fordi jeg læser det, jeg får tilsendt."
Jeg har derudover læst to fantastiske tekster om emnet, som jeg vil tage udgangspunkt i (og som jeg virkelig anbefaler, at man læser, hvis man finder emnet interessant): "Blogger - kend dit værd" og "Hi Influencer! Here's Why You ALWAYS Should Charge Money When Working With Companies!" - de handler begge i bund og grund om at tjene penge på sin blog. Nu er det jo mest mode, skønhed og livsstilsblogge, der tjener penge i Danmark - og som det første indlæg også nævner, så er det, at være blogger stadig ikke helt anerkendt 'arbejde' i Danmark endnu. Derfor (gætter jeg) er der heller ingen penge at hente for bogbloggere (endnu?). Men derfor er det også bare vigtigt at sætte pris på det vi gør, synes jeg. Hvis anerkendelsen forsvinder, så får jeg nærmest lyst til at kræve penge for "alt mit hårde slid"*.

*Når det så er sagt, så er bloggen jo også for min egen skyld, og der vil jo hurtigt komme snak om, hvorvidt en anmeldelse er troværdig eller ej, hvis man får penge for at skrive den. Men sådan er det jo ofte med sponsorerede indlæg. Så længe man har sin troværdighed i orden, så kan jeg personligt ikke se et problem med det.

Men på en eller anden måde, så synes jeg godt, at man kunne tjene lidt på et eller andet. F.eks. de 'flotte' billeder vi tager af bøgerne, som forlaget og forfatterne kan bruge på de sociale medier - hvis de skulle betale en person for at lave det i virkeligheden, så koster det en del (der er selvfølgelig også forskel på kvalitet osv. men jeg håber I forstår pointen). Så vi gør ret meget marketingsarbejde for dem, og er nok også den 'billigste' marketingsløsning for forlagene på nuværende tidspunkt. Så kan det selvfølgelig være, at vi ikke gør så meget igen for salgstallene, men vi spreder budskabet om bøgerne - og ofte på en positiv måde. Desuden tænker jeg også, at det er vildt svært at måle bloggerindflydelse - mange af os spreder jo også budskabet om de gode bøger mundtligt.
"Dog skal vi være bevidste om, at det ikke er den tid, der bliver brugt på et blogindlæg, som virksomheden primært køber. Virksomheden køber en ’vare’ af bloggerne. Denne vare består, udover trafik og konverteringer, af følgende:
  • Troværdig omtale
  • Adgang til netværk
  • Linkbulding"
Dette er citeret fra førstnævnte tekst, og beskriver meget godt, hvad vi bloggere kan give virksomheden, som de ikke helt selv kan skaffe på en anden måde på så billig og troværdig vis. Derfor synes jeg igen, at det er så vigtigt med den anerkendelse, så vi stadig nyder at lave alt det gratis arbejde for virksomhederne. Vi laver et stykke arbejde til gengæld for en bog. Her vil jeg endnu engang citere fra den førnævnte tekst:
"Tænk hvis man gik hen til frisøren og sagde, "av jeg har desværre ikke budget til at blive klippet denne uge, men hvad nu hvis jeg nu kommer med hjemmebagt kage og kaffe til dig i stedet? Og så skal jeg nok sørge for, at du får god omtale blandt mine venner - og dermed flere kunder?" Det er altså ikke dét, der betaler regningerne. Og selv hvis man blogger udelukkende på fritidsniveau, hvorfor så ikke tjene lidt ekstra penge for alle de timer, man bruger på at skabe indhold, inspirere andre og svare på alle spørgsmål og forespørgsler, som også følger med (og heldigvis for det)? Det er da kun mere end rimeligt."
I den engelske tekst, som jeg linkede til, kan I også se en liste med priser over ting, som vi bloggere gør gratis, og hvad det ville koste for virksomheden at få det lavet professionelt. F.eks. koster et billede, der kan bruges til reklame, omkring 3000kr. Min pointe er ikke, at vi skal kræve penge fra forlagene eller lignende, men det er blot nogle ting til eftertanke. Vi er gode nok, og vi gør et skide godt stykke arbejde - mange af os endda så godt, at vi måske burde tjene penge på det. Jeg kan i hvert fald selv komme i tanke om en håndfuld bogbloggere, der virkelig fortjener at tjene en skilling eller to for deres fantastiske arbejde...

Så for at opsummere det hele her til sidst: Ulønnet blogarbejde er fedt, når (eller hvis) man bliver anerkendt for det man laver, eller når læsere har kunne bruge ens anmeldelser til noget - men hvis man nærmest bliver taget for givet, og bliver betegnet som 'ligegyldig', så får man virkelig lyst til at kræve penge for den tid og det arbejde, man lægger i det hele. Bøgerne kan man jo altid købe selv, hvis det skulle være. Det har i hvert fald givet mig selv lidt stof til eftertanke...

28 kommentarer:

  1. Du har så meget fat i den lange ende, og det havde Katrine også. Vi behøver ikke løn, men anerkendelse ville være rart��
    Så fine strøtanker jeg også har gået med den sidste uges tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Hanne! Og helt bestemt - anerkendelse er så godt, og det gør bare en så glad :)

      Slet
  2. Et super godt indlæg - jeg forstår til fulde den debat du rejser - vi lever jo i bund og grund i et samfund hvor kun ganske få ydelser - tæt på ingen - er gratis. Hvordan finder man så en mellemvej - en løsning - og er det overhovedet muligt? Som forfatter er jeg dybt taknemmelig for det stykke arbejde I gør - I hjælper mig til at sprede opmærksomhed på min bog og mig dom forfatter - og TAK for det. Tager jeg jeres maske på kan jeg godt forstå og se en pointe i at I bør kunne opnå erkendelse, anderkebdelse og en form for løn - netop billeder kunne være en vej ... det er så svært for samtidig er vi jo også nødt til at samarbejde om det gensidige behov vi har for hinanden - I gør opmærkspom på os - så skal vi også gøre opmærksom på jer! Uhh - et modigt, godt og sagligt indlæg! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak!
      Du er også en af de forfattere, der virkelig også anerkender os og sætter pris på os, og det skal du også have stor tak for. Det er så fedt!

      Slet
    2. Tak Rikke, du er meget velkommen til at nævne mig som afsender hvis du vil <3

      Slet
  3. Jeg kan godt forstå de forlag, der siger at bogbloggerne ikke kan ses på salgstallet. MEN problemet er, at de danske forlag selv har været med til at bestemme at det ikke skal kunne ses.

    Lad os tage et eksempel på virkeligheden: Forlag trykker 500 bøger. 100 af dem sendes ud som anmeldereksemplarer. 50 % af bogbloggerne anmelder den. I løbet af de første 6 måneder sælger forlaget de 400 bøger. Forlaget tænker "Yes, vi trykker 2. oplag efter et halvt år!"
    Når forlagene så går ind og ser hvor bøgerne er købt, så er de købt i boghandlere, online, til bibliotekerne … Men INGEN steder kan forlaget se HVORFOR bøgerne er købt.
    Problemet med bogbloggernes og forlagenes samarbejde, er at bogbloggernes indsats ikke kan måles. Der er ingen jordisk chance for at et forlag kan sige "Vi solgte 50 bøger fordi Rikke anmeldte den." Og så længe bogbloggene ikke kan ses i regnestykket, tænker mange ”Det kan ikke betale sig at samarbejde med bogbloggere.”

    Lad os gå tilbage til de 500 bøger og 100 læseeksemplarer. Lad os nu sige at forlaget har sin egen webshop. Forlaget laver nu 100 pakker med en bog + et individuelt trackinglink. Hver blogger der får bogen, skal inkludere linket i sin anmeldelse. Nu vil forlaget lynhurtigt kunne se om nogen besøger deres webshop via linket. Nu har de en reel chance for at kigge i systemet og sige " Rikkes link har solgt 50 bøger i alt - Hende samarbejder vi med igen."

    (fortsættes i næste kommentar)

    SvarSlet
  4. Så længe forlagene insisterer på at at kigge på salgstal når de måler succes vs fiasko, så bliver de også nødt til at erkende, at de har malet sig selv op i et hjørne, hvor salg via bogblogs ikke måles med det system der køres i dag. Og du kan ikke gå tilbage i tiden, og se hvordan salget ville være gået, uden bogbloggernes arbejde.

    MEN så bør vi kigge på kendskabsgrad. HVORFOR er det folk bestiller en bog, eller køber den i boghandlen? Faldt de over den tilfældigt? Læste de om den i avisen? Så de den på en bogblog?
    Jeg tror ikke at særlig mange forlag er i stand til at lave en måling af kendskabsgraden på en bog pga bogbloggere. Men jeg tror at mange forlag kan fornemme om det giver noget eller ej. Er der et forlag der mener at det ikke gør, ja, så står det jo frit for at stoppe med at sende anmeldereksemplarer. Omvendt kan forlag der mener at det har en effekt, så blive ved med at gøre det.

    For mig som forfatter, er jeg slet ikke i tvivl. Jeg ved at bogbloggere gør et KÆMPE arbejde for mine bøger. Jeg har aldrig set det som en salgskanal, men som en måde at komme bredere ud på. Jeg er SÅ taknemmelig for hver og én bogblogger der har hjulpet mig gennem tiden. For anmeldelser, interviews, videoer, deling af forsider. Likes på Facebook, deling af opslag, kommentarer på Instagram. Deltagelse i arrangementer, fremmøde ved signeringer, for at høre mine foredrag.
    Kan jeg måle at jeg har solgt X antal bøger pga 20 anmeldelser på bogblogs? Nej, det kan jeg ikke. Men jeg lytter til hvad I siger. Jeg tager jeres feedback til mig, og arbejder med den. Jeg forholder mig til søde mails fra folk der har fået anbefalet min bog af deres kusine, læst en anmeldelse på nettet, har set den på biblioteket ... Og jeg ved, at hvis jeg vil bevare det gode samarbejde med bogbloggerne, så skal jeg arbejde for det. Jeg forsøger at følge med overalt, kommentere hvor jeg finder mig selv omtalt, dele interviews og gæsteindlæg, stable særlige arrangementer på benene kun til jer mm. kan godt være at jeg ikke sælger 100 af mine første bog på grund af jer. Men jeg kan gøre det med den næste. Eller den næste igen. Og indtil da, så er der folk der låner deres anmeldereksemplar til deres veninde, der er folk der går på biblioteket og låner den, eller henter den på Mofibo ... Jeg bliver aldrig så kold forretningskvinde, at jeg vil stå og tælle øre og links, når det kommer til bogbloggere. For mig er dét samarbejde meget mere flydende og meget dybere end blot et salg.

    Det var en lang smøre, og det er et emne der er svært at debattere dybt på denne både, så afslutningsvis vil jeg måske bare sige det samme, som jeg sagde i min første bog:

    TAK fordi I er her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar - du har SÅ ret, og det du skriver er så vigtigt og sætter virkelig mange tanker i gang. Jeg er så glad for, at du (og en masse andre) sagtens kan se potentiale i os, og virkelig er så gode ved os. Det er skønt - mange tak!

      Slet
  5. Det er rigtigt at man ikke kan måle bogbloggernes effekt på salgstallene. Man kan faktisk ikke mærke noget som helst. Heller ikke det modsatte. Selvfølgelig kan forlag ikke se bogblogger-effekt! Heller ikke avis-effekt, eller annonce-effekt. For hvad siger et opsving egentlig på salgstal? Hvad har gjort opsvinget? Annoncer, anmeldereksemplarer, dygtige forfattere ... eller betyder opsvinget at der ikke var den samme nedgang i de andre måneder? For hvis vi taler opsving, så skal vi jo også medregne nedgang. For hvordan kan man måle en bogbloggernes effekt, hvis der samtidig har været en enorm nedgang pga andre årsager. Altså ville en bog have været død hvis ikke det havde været for bogbloggerne? Vi ved det ikke. Men rigtig mange forlag synes alligevel at kunne mærke en forskel.

    I hvert fald så er det fuldstændig rigtig som du siger Rikke, bogbloggere er noget nær det billigste markedsføring for et forlag. (Det er laaangt billigere at sende en bog til anmeldelse end en annonce i avisen - og ja ungdomsbøger kan man så godt glemme alt om i aviser) Dét og så dét arbejde en forfatter selv gør for sin bog. Forlag er som udgangspunkt interesseret i omtale, og masser af det, for det skaber salg. Og omtale skaber også bibliotekssalg, og det er noget andet end salgstallene. Men de tæller i høj grad også for forlagene og kan måles i lige så ringe grad.
    Ærligt talt så synes jeg at det er forlagenes (dem der mener at bogbloggere ikke gør en forskel) eget tab, og fair nok hvis de ikke tror på det, som åbenbart er så tydelig for rigtig mange andre. Men så meld det ud for pokker - at de ikke længere er interesseret i samarbejde - i stedet for at 'nedgøre' bogbloggernes arbejde. Jeg vil personligt hellere anmelde bøger for de forlag der anderkender ens arbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dit svar er så klogt Karin, og jeg forstår virklig ikke, hvorfor nogle forlag ikke selv kan se det, som du så fint beskriver.

      Det har du helt ret i. Hvis de ikke mener, at der er noget at hente fra os, så må de jo sejle i deres egen sø. Vi skal nok leve fint videre med de andre, der gerne vil os og anerkender os. Hørt!

      Slet
  6. Hej Rikke!

    Tak for indlægget! Jeg mødte dig til en reception på et tidspunkt, hvor jeg vist også spurgte om, hvordan man tjente penge på ens blog og var lidt forundret over, at det ikke er en ting endnu.

    Forlag med SOME-viden ved nu godt, at bogbloggere gør en forskel, vil jeg tro. Det er slet ikke mit indtryk, at forlag ikke respekterer bogbloggere, men jeg tror, du kender flere forlag. Det er blevet normen for mange mennesker, at man først tjekker ud på nettet, hvad folk har sagt om et produkt og så beslutter man, om man skal købe ud fra anmeldelser på nettet - og her stoles der ofte mere på folk, der føles som én selv (samt at en del avisanmeldelser slet ikke er tilgængelige online). Til gengæld har en blog-anmeldelse heller ikke samme kvalitets-stempling, medmindre det er en blogger, man har fulgt et stykke tid og kender, da man ikke har en gate-keepers vurdering af, at anmelderen er kvalificeret. Der var en kritik i Berlingske den anden dag over, at et forlag som Gyldendal udvælger bloggere, som er meget positivt stillede over for lige præcis den slags bog, man er ved at udgive - fordi man jo ikke kan bruge en negativ anmeldelse til så meget. Er en sådan udvælgelse problematisk? Ødelægger man kritik af værker og erstatter det med ren subjektivitet? Jeg synes, det er en ret interessant diskussion :)
    Jeg vil faktisk gerne skrive mit speciale om, hvordan digitaliseringen påvirker bogmarkedet, og særligt hvor pengene egentlig forsvinder hen. Håber jeg måske kan skrive til dig hvis jeg kommer så langt :) Faktisk er jeg ret bekymret over denne tendens til gratis arbejde, som gennemsyrer en masse af de jobs, der kommer ud af digitalisering. Jeg synes umiddelbart, det især går ud over indholds-skabere, mens man kan tjene penge, hvis man er med til at skabe platforme, hvor der udveksles indhold. Eller noget i den retning. Det var også rent tankemylder herfra :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sofie!

      Jeg husker dig tydeligt :D

      Du har helt ret, og det er et virkelig godt tankemylder, du selv har skrevet. Du skal være velkommen til at tage kontakt, når du skal skrive dit speciale - som lyder til at være et vildt interessant emne! :D

      Slet
  7. Selvom bøgerne ikke er mit felt, kender jeg meget til problematikken, da det er noget som Bloggers Delight arbejder meget med..

    En vigtig ting har du dog glemt at belyse - at man skal betale skat af de ting man får tilsendt, så ikke nok med tid og energi, skal du også betale penge for at anmelde deres bøger - for at de kan tjene penge. Kender ikke indenfor bøger, men indenfor flere produktkategorier, vil du have betalt mere til skat for produktet, end det har kostet virksomheden i indkøbspris/produktionspris.

    Og så den anden vigtige ting, som der stadig bliver døjet med i mode/skønhedsblogger branchen - for hvorfor betale en blogger, der tidligere har gjort det gratis? Det gælder virkelig om at kende sit værd! Og ja, I har indflydelse, jeg har affiliate til saxo, og kan da se hvordan det link bliver brugt og købt fra - selvom jeg ikke tror jeg har skrevet en anmeldelse, men kun lavet en kort anbefaling.

    Jeg er ret overrasket over at forlagene ikke giver honorar, det er jo næsten direkte udnyttelse! O_O

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i - det med skat også. Det er dog VIRKELIG en gråzone lige med bøger, for vi bruger jo i princippet "hele produktet", og så er der vist nogle andre regler - og det er egentlig lidt af en jungle i sig selv. Men du har helt ret.

      Du har virkelig ret. Man skal virkelig have en idé om, hvad man er værd og man skal virkelig ikke sælge sig selv for billigt. Tror vi er mange, der er for gode af os. Jeg har også gjort gratis ting for biblioteker og lignende, som jo i princippet godt kunne betale lidt...

      Slet
  8. Rigtig fedt indlæg, Rikke. Det vil jeg helt sikkert få delt på mine kanaler!;) Det er mig, der har skrevet artiklen på LinkedIn og er glad for, at den kan bruges. Jeg blogger selv på copenhagenbyme.com.
    Kh Camilla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor fedt Camilla! Du har jo skrevet et virkelig godt indlæg, og det var virkelig en fornøjelse at læse! :)
      Jeg smutter lige ind og kigger på din blog med det samme.

      Slet
  9. Uha, hvor jeg kender det. Jeg er selv ved at nå et slags vendepunkt og er ved at undersøge muligheden for frivillige "donationer" fx via. 10er.dk nu må jeg se om det virker. Og så har jeg aftakt med mig selv at jeg kun laver ægte sponsoreret arbejde. Slut med at lave omtale gratis. Jeg er faktusk virkelig træt af det. Vi er altså meget mere værd end det!

    Godt indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Man bliver lidt træt, hvis det ikke bærer frugt på en eller anden måde i hvert fald - så jeg kan sagtens forstå dig! Og ja, vi er sgu seje og mere værd end vi nok lige selv går og tror..

      Mange tak!

      Slet
  10. Tak for indlægget. Som børnebogsforfatter, mikroforlægger, læselystkampagnearrangør og ulønnet skribent til Klods Hans-bladet vil jeg gerne sige, at jeg mere og mere hælder til bloggere frem for dagblade og fagblade, hvis jeg gerne vil have hjælp til at sprede budskabet om bøger og læsning.

    Jeg, og mange andre, er næsten holdt op med at sende børnebøger til anmeldelse i den trykte presse. Det er ganske enkelt spild af tid og ressourcer, fordi børnebøger sjældent bliver omtalt. Derimod vender vi os mod bloggerne, hvor der langt oftere er bid, hvis man sender en bog. Og vel at mærke højt kvalificeret bid.

    Jeg er selv uddannet litterat og kan spotte gode læsere, når jeg ser dem, og det gør man ofte blandt bloggere. Ikke alene er anmeldelserne blandt de bedste bloggere både seriøse og fagligt velunderbyggede, de er også skrevet med stort engagement, og jeg sætter lige så gerne et citat fra en blogger som fra en avis på bagsiden af en bog. For mig er der ingen kvalitetsforskel.

    For nylig gennemgik jeg en lang liste over bloggere for at finde dem, jeg ville sende en pressemeddelelse til, og blev virkelig glad over at opleve mængden, kvaliteten, engagementet og det store fællesskab. Tænk, at der findes så mange dedikerede læsere derude - det er skønt at vide, når man sidder alene dag efter dag og skriver.

    Så, Rikke, jeg håber virkelig, du bliver ved, dig og alle de andre bundseriøse bloggere.

    Samtidig kan jeg i den grad godt forstå din frustration. Desværre er det ikke kun bloggere, der arbejder gratis i denne branche. Det gør vi som forfattere også i en grad, så noget burde gøres. Det er helt almindeligt at blive mødt med forventningen om, at man lige kan give et foredrag eller en nyskrevet tekst - gratis - "for det er jo så god reklame, og børnene bliver så glade." Yeah, right! Prøv at sige det til din blikkenslager, næste gang du skal have skiftet et utæt rør.

    Der er meget, meget få penge i de fleste bogudgivelser, og selv et honorar på 3.000 kr., som du nævner for et godt foto, svarer - tro det eller ej - til, hvad man får for at skrive fx en billedbog.

    Så er der anderkendelsen tilbage. Hvis du kan leve med at arbejde for den, frem for penge, vil jeg gerne give dig et kæmpe skulderklap: Det er godt og vigtigt arbejde, du gør. Læsning og fordybelse er vigtigere nu end nogensinde i en verden, hvor alternative facts og fake news suser omkring ørerne på os.

    Mange gode hilsner
    Ellen Holmboe

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for dit gode svar Ellen, og de rosende ord. Jeg er glad for, at det jeg laver, gavner andre folk - og især danske forfattere blandt andet - men også andre læsere, der kan finde inspiration til ny læsning.

      Du har så evigt ret - forfattere skal virkelig også stå for meget selv, og de skal også selv ud og råbe "Hej, her er jeg" til hele verden, hvilket kan være svært for mange. Især hvis de er introverte i forvejen.

      Læsning er virkelig vigtigt, og jeg er glad for at du lige får belyst endnu en gang, hvor vigtigt, det faktisk er. Tak!

      Slet
  11. Virkelig godt indlæg! Det sætter gang i en masse tanker. Jeg tænker det er en rigtig god diskussion at sætte gang i blandt bogbloggerne, men samtidig synes jeg faktisk også, at det er et vigtigt indlæg for læserne. Ikke her fordi jeg tænker, at læserne mener/tror at vores meninger er præget af, at det er en bog vi har fået foræret af forlaget, men fordi det måske giver et større indtryk af, at det er noget vi gør fordi vi kan lide det, og fordi vi hygger os med det. Forstår du hvad jeg mener? Også fordi at den anerkendelse, som du også selv nævner, ikke kun skal komme fra forlaget, men nok også fra læserne. Ikke nødvendigvis i form af kommentarer eller likes, men måske mere bare den der viden om, at der er nogen der kan lide det man laver.

    Den problemstilling du nævner, hvor forlagene kan se bloggerne som ligegyldige, er virkelig problematisk i mine øjne. For som du også selv siger, så kan effekten af det "arbejde" vi laver ikke måles i tal, men jeg har, helt personligt, en holdning om, at, i hvert fald de store, bogbloggere før en forskel. At sige vi er ligegyldige, er virkelig ikke pænt sagt - og så er det, som du siger, at vi er nødt til at tænke over, hvad det vi laver egentlig er værd.

    Fedt indlæg Rikke, du er bare så god til at skrevet sådan nogle tanker ned!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Caroline!
      Det er virkelig også noget, jeg har tænkt meget over på det seneste, så det er måske en god diskussion at tage med de andre, ja.
      Du har nok ret - anerkendelse fra læserne spiller nok også en stor rolle. Jeg bliver i hvert fald utroligt glad, hvis folk nævner, at de har købt/læst en bog pga. min anbefaling. Det varmer nærmest ligeså meget som en skulderklap fra forlagene - hvis ikke mere endda.

      Jeg er helt enig. Jeg tror også en del af os gør en forskel - det er i hvert fald mit indtryk - og jeg vil derfor også kun samarbejde med dem, som kan erkende, hvad vi egentlig er værd.

      Tusind tak, det varmer <3

      Slet
  12. Herligt indlæg, Rikke! Jeg tænker ofte over, hvorfor pokker så mange livsstils- og beautybloggere kan leve af deres blogs, uden for eksempel at læse korrektur på skidtet. Niveauet er ofte ret lavt, men produkterne kan sælges, og så er det åbenbart vigtigst. Det frustrerer mig som ind i helvede, fordi SÅ mange bogbloggere gør en dyd ud af at levere et ordentligt stykke arbejde - uden nødvendigvis at få anerkendelse ud af det. Den slags gør at jeg i perioder simpelthen ikke gider at blogge. Suk...

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak!
      Jeg har også ofte rynket på næsen over de der bloggere, som har 1000 taste-og/eller stavefejl i deres indlæg (som i forvejen ingen mening giver), men som åbenbart tjener en hulens masse penge på det. Kvantitet frem for kvalitet, åbenbart? Det er lidt træls ja.

      Slet
    2. Jeg har virkelig også tænkt meget over det skisma, du nævner! Det burde virkelig være muligt at få lidt ud af bogbloggeriet, når det nu kan lade sig gøre for bloggere på andre felter. Og jeg tror virkelig, det handler om - som Rikke også skriver - at kende sit værd og ikke sælge sig selv for billigt. Det er ikke normen i bogbloggermiljøet, at vi skal have betaling for det arbejde, der gøres. Og før vi begynder at ændre på den forventning (om ikke at skulle have noget for vores arbejde) i flok, kommer intet til at ske.

      Slet
    3. Du har så meget ret Julie! <3

      Slet
  13. Hvis ikke det var, fordi det der speciale for længst er ude af verden, så havde det her indlæg klart skulle citeres, haha. Virkelig fine tanker! Og fedt, at I er nogle bogbloggere, som hellere end gerne lægger stort arbejde i at læse og anmelde bøger, fordi I slet ikke kan lade være, men som også tør insistere på, at man ikke skal tage jer for givet!

    Mange hilsner fra Nana R.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha du er så god Nana! Mange tak :)

      Slet