mandag den 9. februar 2015

Tankemylder #1 - Andre folks anmeldelser

Vi læser bøger, men bedømmer bøgerne forskelligt. Baseret på hvem vi er, hvordan vores syn på livet er, og hvilke holdninger vi har til forskellige ting, sætter vi os ned med en bog i hånden, og håber på at blive underholdt, få ny viden eller bare slå tiden ihjel. Det magiske ved bøger er nemlig, at de kan læses til forskellige formål og med forskellige 'briller' på. Man kan læse udelukkende for, at ville nyde historien, men man kan derudover også læse med henblik på, at analysere bogen ned til mindste detalje. Hvorfor er gardinerne blå, og hvad betyder dette?

Jeg har længe gået og tænkt over, hvor forskellig vores opfattelse og bedømmelser af bøger er. Når jeg inderligt har elsket en bog, så bliver jeg selvfølgelig lidt 'skuffet', hvis andre ikke har nydt den ligeså meget - eller ikke kan se det samme potentiale i bogen som mig. Derudover kan jeg blive helt lykkelig, når folk så faktisk har nydt bogen ligeså meget, selvom de måske har bidt mærke i nogle andre ting, end jeg selv ville have gjort. Men en af de ting, der har gået mig på er, når det er med forargelse at folk ser på ens bedømmelser. Lad os tage et eksempel.

Mange ser ikke 'Fifty Shades of Grey' som det store litterære mesterværk. Det synes jeg skam heller ikke, at det er - men jeg valgte at læse bogen/bøgerne med 'underholdnings'-brillerne på. Der er rigtig mange skeptikere - især også i blogland - som ikke kan se bogens potentiale, og som ligefrem afskyr bogen. Så hvis man har bedømt bogen til 4 eller 5 stjerner, samt givet den rosende ord, så sidder de og rynker på næsen af foragt. Jeg kan ikke andet end tænke over, hvad de mon videre tænker. "Hun har ikke forstand på litteratur, og hvad der er godt" er primært noget, som jeg kunne forestille mig, at folk kunne tænke. Men hvem er de til at bedømme det? Er det ikke netop det, der er så storslået ved litteratur, at vi alle sammen kan bedømme det ud fra vores egne tanker, erfaringer og tiden vi lever i?

Jeg synes det er fascinerende, at bøger kan bedømmes så forskelligt. Men jeg synes også, at det er vigtigt at respektere, at vi alle sammen har forskellig smag inden for bøger, og bare fordi nogen har elsket en bog, som du har hadet - så gør det dem ikke mindre bevidst om 'hvad der er god litteratur'. Så kan det godt være, at nogle folk er uddannet inden for litteraturen, men betyder det at ens bedømmelser og anmeldelser af bøger er mere værd end folk, der bare læser af lyst? Det synes jeg ikke, og jeg accepterer, at andre har forskellige meninger end mig.

Jeg vil gerne kunne læse bøger, bedømme dem og anmelde dem, uden at skulle tænke over, om det mon giver point hos nogle andre litteraturelskere. Jeg vurderer udelukkende på baggrund af min egen oplevelse af bogen, og hvilke følelser jeg havde i kroppen, da jeg læste den. Dette er lidt et opråb også til at tænke sig om en ekstra gang, før man rynker på næsen af andre folks anmeldelser. Måske fandt de den gyldne skat, som du var for blind til at finde? Hvem ved.

Nogle har måske mere kendskab inden for en bestemt genre end andre, og det er blot endnu en grund til, hvorfor vi bedømmer bøger forskelligt. Nogle har måske læst klassikere hele livet, og har intet begreb om bøger inden for fantasy-genren, og nogle har måske aldrig læst andet end gysere, så hvordan skal de forholde sig til en sukkersød chick-lit bog? Lad os acceptere, at vi ikke alle har de samme bedømmelser af bøger, og lad os da hellere være nysgerrig omkring det, og tage en debat omkring, hvad den ene person syntes var godt, som den anden person måske ikke er enig i. I skal i hvert fald ikke holde jer tilbage med at spørge ind til mine anmeldelser, når de kommer op på bloggen. Jeg vil hellere end gerne tale om det, hvilket jo også er grunden til, at jeg skriver på en blog om bøger.